Page 21 - Ventilen 2016-4
P. 21
Det italienska flygministeriet ville pen fanns en V12 Isotta Fraschini, flygplan, hade betydligt bättre pre-
under mellankrigstiden på alla sätt 900 hkrs kolvmotor, vilken drev en standa uppnåtts.
framhäva nationens flygtekniska för- trestegs centrifugalkompressor, som
måga. Det absoluta hastighetsrekor- verkar ha fyllt hela flygkroppen med Både Stipa och Campini arbetade på
det hölls sedan 1934 av en italiensk luft för att mata den bakre brännkam- med sina idéer, var och en på sitt håll.
flygmaskin. Runtom började rykten maren. Något som framhölls var att Efter kriget kom Campini över till USA
om jetdrivna flygplan surra och även den jetstrålealstrande brännkamma- för att, bland annat åt Preston Tucker,
här ville Mussolinis anhängare vara ren skulle kunna fungera med olivolja konstruera en gasturbin för hans
med. eller annat lättillgängligt och billigt spektakulära svansmotorbil.
1940 erkände F.A.I. (Federation bränsle. Hur det var i CC.2 är obe- Det framgår inte riktigt var Isottans
avgaser tar vägen. De kanske släpptes
Aeronautique Internationale) att man kant. Kolvmotorn kräver ju som be- ut inuti tunnan och vilken ljudsensation
i Italien hade testflugit världens första kant ett högraffinerat bränsle. Hade blev det inte då. Vid efterbrännkamma-
rens utlopp fanns ett spjällsystem, som
flygplan med reaktionsmotor. Dock man kanske två olika bränslesystem reglerade dragkraften.
var inte Italien först, för i Tyskland ombord. Planet var en helmetallkon-
hade Heinkel år 1939, under största struktion med en estetiskt lyckad ut- Man får väl gissa att dessa båda hade
sekretess, provflugit både raket- och formning, utvecklad ur vindtunnelex- hittat någon idéskiss från Leonardo
reaktionsdrivna flygmaskiner. periment. da Vinci, vilken redan på 1500-talet,
verkar ha haft idéer om allt tekniskt.
Ingenjör Secondo Campini hade se- Campini hade visioner om överljuds- Stipa och Campini har dock fått ga-
dan 1931 arbetat med idéer om att hastigheter men under flygningen tor uppkallade efter sig i Rom, så helt
förse propellerdrivna flygplan med en Milano-Rom-Milano i november 1941, bortglömda verkar de inte vara.
efterbrännkammare, för att åstad- uppnåddes maxhastigheten 370
komma en extra drivstråle. 1939 var km/t. Inte ens de mest hängivna inom Källa: ”Gas Turbines and Jet
Campini färdig med konstruktions- flygministeriet tyckte att flygplanet Propulsion” 1950
underlag för en komplett flygma- var någon succé. Man insåg att om
skin. Aeronautica Caproni tillverkade man hade monterat IsottaFraschini-
denna med beteckningen Caproni- motorn i ett konventionellt propeller-
Campini CC.2. Framtill, inuti flygkrop-
Den enda kvarvarande maskinen, som
kan beses på det italienska flygvapnets Fullt ös i efterbrännkammaren och kan-
trevliga museum nära Bracciano, norr om ske matades den med olivolja av jung-
Rom. Det byggdes ytterligare ett exem- frukvalitet – vilken aptitretare.
plar, vilket 1945 togs till RAFs flyganstalt
i engelska Farnborough, men då var den
väl inte längre så intressant.
I luften mellan Rom och Milano. Nu ett
officiellt flygplan med alla insignier. På
marken ser vi italienska risodlingar.
Verkligen rena linjer, som döljer den egenartade
och lätt antikverade tekniken. Ventilen • 21 | 2016