Page 21 - Ventilen 2016-4
P. 21

Det  italienska  flygministeriet  ville  pen fanns en V12 Isotta  Fraschini,  flygplan,  hade  betydligt  bättre  pre-
        under  mellankrigstiden  på  alla  sätt  900  hkrs kolvmotor,  vilken  drev  en  standa uppnåtts.
        framhäva nationens flygtekniska för-  trestegs centrifugalkompressor, som
        måga. Det absoluta hastighetsrekor-  verkar ha fyllt hela flygkroppen med  Både Stipa och Campini arbetade på
        det hölls sedan 1934 av en italiensk  luft för att mata den bakre brännkam-  med sina idéer, var och en på sitt håll.
        flygmaskin.  Runtom  började  rykten  maren.  Något  som  framhölls  var  att  Efter kriget kom Campini över till USA
        om jetdrivna flygplan surra och även  den jetstrålealstrande brännkamma-  för att, bland annat åt Preston Tucker,
        här ville Mussolinis anhängare vara  ren skulle kunna fungera med olivolja  konstruera  en  gasturbin  för  hans
        med.                                 eller  annat  lättillgängligt  och  billigt  spektakulära svansmotorbil.






















        1940  erkände  F.A.I.  (Federation  bränsle.  Hur  det  var  i CC.2  är  obe-  Det framgår inte riktigt var Isottans
                                                                                  avgaser tar vägen. De kanske släpptes
        Aeronautique Internationale) att man  kant. Kolvmotorn kräver ju som  be-  ut inuti tunnan och vilken ljudsensation
        i Italien hade testflugit världens första  kant  ett  högraffinerat  bränsle.  Hade   blev det inte då. Vid efterbrännkamma-
                                                                                  rens utlopp fanns ett spjällsystem, som
        flygplan  med  reaktionsmotor.  Dock  man kanske två olika bränslesystem   reglerade dragkraften.
        var  inte  Italien  först,  för  i  Tyskland  ombord. Planet var en helmetallkon-
        hade  Heinkel år  1939,  under  största  struktion med en estetiskt lyckad ut-  Man får väl gissa att dessa båda hade
        sekretess, provflugit både raket- och  formning, utvecklad ur vindtunnelex-  hittat  någon  idéskiss  från  Leonardo
        reaktionsdrivna flygmaskiner.        periment.                            da Vinci, vilken redan på 1500-talet,
                                                                                  verkar ha haft idéer om allt tekniskt.
        Ingenjör  Secondo  Campini hade  se-  Campini hade visioner om överljuds-  Stipa  och Campini har  dock fått ga-
        dan  1931  arbetat  med  idéer  om  att  hastigheter  men  under  flygningen  tor uppkallade efter sig i Rom, så helt
        förse propellerdrivna flygplan med en  Milano-Rom-Milano i november 1941,  bortglömda verkar de inte vara.
        efterbrännkammare, för att åstad-    uppnåddes    maxhastigheten    370
        komma en extra drivstråle. 1939 var  km/t. Inte ens de mest hängivna inom  Källa:  ”Gas  Turbines  and   Jet
        Campini färdig  med konstruktions-   flygministeriet  tyckte  att  flygplanet  Propulsion” 1950
        underlag  för  en  komplett  flygma-  var  någon  succé.  Man  insåg  att  om
        skin. Aeronautica Caproni tillverkade  man hade monterat IsottaFraschini-
        denna  med  beteckningen  Caproni-   motorn i ett konventionellt propeller-
        Campini CC.2. Framtill, inuti flygkrop-










        Den enda kvarvarande maskinen, som
        kan beses på det italienska flygvapnets   Fullt ös i efterbrännkammaren och kan-
        trevliga museum nära Bracciano, norr om   ske matades den med olivolja av jung-
        Rom. Det byggdes ytterligare ett exem-  frukvalitet – vilken aptitretare.
        plar, vilket 1945 togs till RAFs flyganstalt
        i engelska Farnborough, men då var den
        väl inte längre så intressant.









                                                                                  I luften mellan Rom och Milano. Nu ett
                                                                                  officiellt flygplan med alla insignier. På
                                                                                  marken ser vi italienska risodlingar.




        Verkligen rena linjer, som döljer den egenartade
        och lätt antikverade tekniken.                                                        Ventilen • 21 | 2016
   16   17   18   19   20   21   22   23   24