Page 12 - Ventilen 2016-4
P. 12
ISOTTA FRANSCHINI
- SUCCÉ ELLER MISSLYCKANDE? Jan Segerfeldt
ågot tillspetsat kan man säga att amerikanarna hade Duesenberg, fransmännen hade
Hispano-Suiza, tyskarna Maybach och engelsmännen Rolls-Royce - men vad hade italie-
narna att skryta med när det gällde de allra ypperst luxuösa och superdyra bilarna? Svaret
När Isotta Fraschini.
Italienarnas framgångar som lyxbilstillverkare hänger egentligen på dessa tre namn: Grundarna
Cesare Isotta och Vincenzo Fraschini och kanske framför allt deras chefsingenjör Giustino Cattaneo.
På samma sätt kan man säga att Isotta Franschinis misslyckande hängde på tre andra namn:
Benito Mussolini, Gianni Caproni och Fabio Rapi.
konstruerad av Cattaneo och för sin
tid ett paradexempel på allra högsta
ingenjörskonst, introducerades 1919.
Den var tidig med rak åttacylindrig
motor när de flesta andra bara hade
raka sexor. Chassit var välbyggt men
likväl var det inte tekniskt banbrytan-
de för sin tid. Man hoppades kunna
skrämma bort argaste konkurrenten
i lyxbilssegmentet, Hispano-Suiza.
Motorn i den nya Tipo 8 var på 5.880
cc med block och kolvar i aluminium.
Den gav visserligen bara cirka 80 hkr
mot Hispanos 135 men detta till trots
så blev bilen en stor framgång, sär-
skilt i USA, där den blev de förmögna
Hollywoodkändisarnas statusmarkör
nummer ett med magnifika karos-
serier från bland annat Carozzeria
Cesare Sala och Carrozzeria Castagna
i Milano. Av de totalt 1.380 Tipo 8
som tillverkades under 1920-talet så
såldes mer än 450 i USA. Man brukar
nämna filmikonen Rudolf Valentino
(som dock fick sin Tipo 8 först pos-
tumt!), skådisen Clara Bow och tid-
ningsmagnaten Randolph Hurst bland
de superrika köparna men här ingick
också kungligheter som drottningen
av Rumänien, kungen av Egypten, HH
Aga Khan, indiska prinsar, påven och
SUCCÉN deller redan 1909. Därmed var man faktiskt också vår egen svenske bok-
Redan 1898 började företaget först i världen med en säkerhetsde- förläggarmiljonär Erik Åkerlund.
Fabbrica Automobili Isotta Franschini talj som det tog många år för resten
i Milano i Italien att sälja bilar, dock av bilindustrin att anamma. Företaget Tipo 8 hade en chassivikt på 1.450 kg.
först två år senare av egen tillverk- fortsatte bygga massor av olika egna Med sina stora och överdådigt utrus-
ning men med motor lånad från modeller i skiftande storlekar fram tade karosserier från kända karosse-
Renault. Anmärkningsvärt är att tills att ledningen efter 1918 bestäm- rimakare blev bilarna ofta så tunga
Isotta Fraschini införde fyrhjulsbrom- de att man bara skulle göra en enda att det kom att krävas allt starkare
sar som standard på alla sina mo- modell, tipo 8. Denna stora lyxbil, motorer för att få fart på härligheten.
Ventilen • 12 | 2016