Page 12 - Ventilen 2016-4
P. 12

ISOTTA FRANSCHINI




        - SUCCÉ ELLER MISSLYCKANDE?                                                                  Jan Segerfeldt


                 ågot tillspetsat kan man säga att amerikanarna hade Duesenberg, fransmännen hade
                 Hispano-Suiza, tyskarna Maybach och engelsmännen Rolls-Royce - men vad hade italie-
                 narna att skryta med när det gällde de allra ypperst luxuösa och superdyra bilarna? Svaret
        När Isotta Fraschini.

        Italienarnas framgångar som lyxbilstillverkare hänger egentligen på dessa tre namn: Grundarna
        Cesare Isotta och Vincenzo Fraschini och kanske framför allt deras chefsingenjör Giustino Cattaneo.
        På samma sätt kan man säga att Isotta Franschinis misslyckande hängde på tre andra namn:
        Benito Mussolini, Gianni Caproni och Fabio Rapi.

                                                                                  konstruerad av Cattaneo och för sin
                                                                                  tid ett paradexempel på allra högsta
                                                                                  ingenjörskonst, introducerades 1919.
                                                                                  Den  var  tidig  med  rak  åttacylindrig
                                                                                  motor när de flesta andra bara hade
                                                                                  raka sexor. Chassit var välbyggt men
                                                                                  likväl var det inte tekniskt banbrytan-
                                                                                  de för sin tid. Man hoppades kunna
                                                                                  skrämma  bort  argaste  konkurrenten
                                                                                  i lyxbilssegmentet,  Hispano-Suiza.
                                                                                  Motorn i den nya Tipo 8 var på 5.880
                                                                                  cc med block och kolvar i aluminium.
                                                                                  Den gav visserligen bara cirka 80 hkr
                                                                                  mot Hispanos 135 men detta till trots
                                                                                  så blev bilen en stor framgång, sär-
                                                                                  skilt i USA, där den blev de förmögna
                                                                                  Hollywoodkändisarnas  statusmarkör
                                                                                  nummer  ett  med  magnifika  karos-
                                                                                  serier från bland annat Carozzeria
                                                                                  Cesare Sala och Carrozzeria Castagna
                                                                                  i Milano.  Av  de  totalt 1.380  Tipo 8
                                                                                  som tillverkades under 1920-talet så
                                                                                  såldes mer än 450 i USA. Man brukar
                                                                                  nämna  filmikonen  Rudolf  Valentino
                                                                                  (som  dock  fick  sin  Tipo  8  först  pos-
                                                                                  tumt!), skådisen Clara  Bow och tid-
                                                                                  ningsmagnaten Randolph Hurst bland
                                                                                  de superrika köparna men här ingick
                                                                                  också  kungligheter  som  drottningen
                                                                                  av Rumänien, kungen av Egypten, HH
                                                                                  Aga Khan, indiska prinsar, påven och
        SUCCÉN                               deller  redan  1909.  Därmed var  man  faktiskt också vår egen svenske bok-
        Redan    1898   började   företaget  först i världen med en säkerhetsde-  förläggarmiljonär Erik Åkerlund.
        Fabbrica Automobili Isotta Franschini  talj som det tog många år för resten
        i Milano i Italien att sälja bilar, dock  av bilindustrin att anamma. Företaget  Tipo 8 hade en chassivikt på 1.450 kg.
        först två  år  senare  av  egen tillverk-  fortsatte bygga massor av olika egna  Med sina stora och överdådigt utrus-
        ning men med motor lånad från  modeller  i skiftande  storlekar  fram  tade karosserier från kända karosse-
        Renault.  Anmärkningsvärt  är  att  tills att ledningen efter 1918 bestäm-  rimakare  blev bilarna  ofta  så tunga
        Isotta Fraschini införde fyrhjulsbrom-  de att man bara skulle göra en enda  att det kom att krävas allt starkare
        sar  som standard på  alla  sina  mo-  modell,  tipo  8.  Denna  stora  lyxbil,  motorer för att få fart på härligheten.
















          Ventilen • 12 | 2016
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17