Page 14 - Ventil 4-2006 medelsma typ.indd
P. 14
Göteborgs Stadsmuseums Citroën 11 B Normale
Drivpaketet är fastbultat på fyra horn som sticker ut från monocoquen. (Bilden lånad ur 100 Ans d’Automobile Française.)
Kraftöverföring av hastighetsmätaren med klocka i självbärande karosserier.
Kopplingen är en enkelskivig torr- mitten. En bränslemätare finns i det Ventilationsluckorna på motorhuvs-
övre vänstra hörnet av kombinations-
lamellkoppling. Växellådan, place- instrumentet och en ampèremätare halvorna är typiska för tidig produk-
rad framför motorn och kylaren, är i det högra. Till höger därom sticker tion av denna bilmodell; senare vari-
3-växlad och osynkroniserad. Någon växelspaken ut genom en vertikal anter har gälar. Dörrarna är hängda
kardanaxel finns inte eftersom vag- kvadrat i panelen. Mätarställningen i mittstolpen och framdörrarna ger
nen är framhjulsdriven, vilket betyder är 17 920 km. Vidare på panelen finns sålunda ett oerhört bekvämt in- och
att drivaxlarna till hjulen utgår direkt tre reglage varav det översta är start- utsteg. (Att dörrar hängda i bak-
från differentialväxeln i anslutning till dragreglaget och mitt på en körvisar- kant skulle vara så farliga gäller bara
växellådan. omkopplare. En s.k. paraplykrycka mänsklig obetänksamhet och dåligt
Fjädring och styrning fungerar som handbromsreglage, och konstruerade bilar.) Lackeringen är
med en ratt i vindrutans nederkant mörkgrön. Det ser vårdat ut att även
Framhjulen är individuellt fjädrade kan vindrutan öppnas framåt, uppåt. gengasluftfiltret på framstötfångaren
medan bakhjulen är upphängda på en Hjul och däck har samma nyans.
flexibel axel och därigenom nästan Här ser vi det senare utförandet av
separatfjädrade. Fjädringselementen Hjulen är 400 mm Miche- motorhuv, med gälar i stället för luckor.
är torsionsfjädrar; framtill längs- och lin-fälgar med typiskt stor Fälgen är av en ännu sällsyntare modell
baktill tvärmonterade. Vagnen har bultdiameter och med de nu- (åtminstone i Norden) än plattekermodel-
hydrauliska teleskopstötdämpare. En mera sällan sedda plattek- len på den aktuella vagnen. Den vanliga
kuggstångsväxel ombesörjer föra- rarna (som även gjordes för standardnavkapseln syns ovan på den
rens önskade vridning av framhjulen. Peugeot typ 202 före andra stora chassibilden. (Foto lånat ur Nostal-
Bromsar världskriget). Michelin X- gia nr 7/8 2001.)
däcken är av den runt andra
Bromssystemet är hydrauliskt och världskriget mycket vanliga
hjulbromsarna är trummor. Hand- franska och italienska person-
bromsspaken är kopplad till bak- vagnsdimensionen 165x400
hjulsbromsarna enligt vad som under (400 mm ligger mellan 15”
1920-talet blev norm. och 16”, och sedan gördel-
Elsystem (eller bält-) däcken gjorde sitt
intåg på 1960-talet lever vi
Systemet är på sex volt och baserat med det något märkliga feno-
på ett batteri och en likströmsgene- menet, att fälgdimensionerna
rator. De elkomponenter som finns i följer de gamla tummåtten
vagnen är en blandad kompott; så- medan däckens dimensioner (utom
lunda är t.ex. fördelaren av fabrikat diametern) övertagits och utvidgats
Ducellier, tändspolen en Bosch, strål- baserade på de fransk-italienska mm-
kastarna av Marchals fabrikat och måtten från 1930-talet.)
vindrutetorkarmotorn en S.E.V. Det Karosseri
kan antas att den ursprungliga elut-
rustningen var fabrikatsmässigt mer Fyrdörrarskarosseriet är utomor-
enhetlig. Körvisare av semafortyp dentligt behagligt att skåda. På origi-
sitter nedanför vindrutestolparna och nalspråket kallas karosseritypen ber-
förmodas vara tillkomna vid import line, dvs. den franska benämningen
till Sverige. för vårt sedan, och det ramlösa sättet
Instrument och reglage att bygga heter monocoque autopor-
teuse, eller populärt endast monoco-
På instrumentpanelen från vänster que, vilket är en internationellt gång-
till höger består instrumenteringen bar term. André Citroën köpte en
och reglagen av ett dragreglage med amerikansk licens för att som första
okänd funktion, en laddningskontrol- europeiska företag kunna tillverka
lampa, en termometer för kylvätska
och, rakt framför föraren, ett kom-
binationsinstrument som domineras
14 Ventilen 4-2006
Drivpaketet är fastbultat på fyra horn som sticker ut från monocoquen. (Bilden lånad ur 100 Ans d’Automobile Française.)
Kraftöverföring av hastighetsmätaren med klocka i självbärande karosserier.
Kopplingen är en enkelskivig torr- mitten. En bränslemätare finns i det Ventilationsluckorna på motorhuvs-
övre vänstra hörnet av kombinations-
lamellkoppling. Växellådan, place- instrumentet och en ampèremätare halvorna är typiska för tidig produk-
rad framför motorn och kylaren, är i det högra. Till höger därom sticker tion av denna bilmodell; senare vari-
3-växlad och osynkroniserad. Någon växelspaken ut genom en vertikal anter har gälar. Dörrarna är hängda
kardanaxel finns inte eftersom vag- kvadrat i panelen. Mätarställningen i mittstolpen och framdörrarna ger
nen är framhjulsdriven, vilket betyder är 17 920 km. Vidare på panelen finns sålunda ett oerhört bekvämt in- och
att drivaxlarna till hjulen utgår direkt tre reglage varav det översta är start- utsteg. (Att dörrar hängda i bak-
från differentialväxeln i anslutning till dragreglaget och mitt på en körvisar- kant skulle vara så farliga gäller bara
växellådan. omkopplare. En s.k. paraplykrycka mänsklig obetänksamhet och dåligt
Fjädring och styrning fungerar som handbromsreglage, och konstruerade bilar.) Lackeringen är
med en ratt i vindrutans nederkant mörkgrön. Det ser vårdat ut att även
Framhjulen är individuellt fjädrade kan vindrutan öppnas framåt, uppåt. gengasluftfiltret på framstötfångaren
medan bakhjulen är upphängda på en Hjul och däck har samma nyans.
flexibel axel och därigenom nästan Här ser vi det senare utförandet av
separatfjädrade. Fjädringselementen Hjulen är 400 mm Miche- motorhuv, med gälar i stället för luckor.
är torsionsfjädrar; framtill längs- och lin-fälgar med typiskt stor Fälgen är av en ännu sällsyntare modell
baktill tvärmonterade. Vagnen har bultdiameter och med de nu- (åtminstone i Norden) än plattekermodel-
hydrauliska teleskopstötdämpare. En mera sällan sedda plattek- len på den aktuella vagnen. Den vanliga
kuggstångsväxel ombesörjer föra- rarna (som även gjordes för standardnavkapseln syns ovan på den
rens önskade vridning av framhjulen. Peugeot typ 202 före andra stora chassibilden. (Foto lånat ur Nostal-
Bromsar världskriget). Michelin X- gia nr 7/8 2001.)
däcken är av den runt andra
Bromssystemet är hydrauliskt och världskriget mycket vanliga
hjulbromsarna är trummor. Hand- franska och italienska person-
bromsspaken är kopplad till bak- vagnsdimensionen 165x400
hjulsbromsarna enligt vad som under (400 mm ligger mellan 15”
1920-talet blev norm. och 16”, och sedan gördel-
Elsystem (eller bält-) däcken gjorde sitt
intåg på 1960-talet lever vi
Systemet är på sex volt och baserat med det något märkliga feno-
på ett batteri och en likströmsgene- menet, att fälgdimensionerna
rator. De elkomponenter som finns i följer de gamla tummåtten
vagnen är en blandad kompott; så- medan däckens dimensioner (utom
lunda är t.ex. fördelaren av fabrikat diametern) övertagits och utvidgats
Ducellier, tändspolen en Bosch, strål- baserade på de fransk-italienska mm-
kastarna av Marchals fabrikat och måtten från 1930-talet.)
vindrutetorkarmotorn en S.E.V. Det Karosseri
kan antas att den ursprungliga elut-
rustningen var fabrikatsmässigt mer Fyrdörrarskarosseriet är utomor-
enhetlig. Körvisare av semafortyp dentligt behagligt att skåda. På origi-
sitter nedanför vindrutestolparna och nalspråket kallas karosseritypen ber-
förmodas vara tillkomna vid import line, dvs. den franska benämningen
till Sverige. för vårt sedan, och det ramlösa sättet
Instrument och reglage att bygga heter monocoque autopor-
teuse, eller populärt endast monoco-
På instrumentpanelen från vänster que, vilket är en internationellt gång-
till höger består instrumenteringen bar term. André Citroën köpte en
och reglagen av ett dragreglage med amerikansk licens för att som första
okänd funktion, en laddningskontrol- europeiska företag kunna tillverka
lampa, en termometer för kylvätska
och, rakt framför föraren, ett kom-
binationsinstrument som domineras
14 Ventilen 4-2006