Page 21 - Ventilen 2016-1
P. 21

framhjulsfjädring  med  en  tvärställd  Med  ett  joystick-liknande  reglage  på  tenterade  flexibla  metallbeslag  med
       bladfjäder. Den stela drivande bakax-  rattstången  kunde  man  snabbt  byta  målet att få tysta bilar. Den vanligaste
       eln är kopplad till växellådan med kar-  växel, utan att röra kopplingspedalen.  beklädnaden  var  en  vattentålig väv,
       danrör och upphängd på bladfjädrar i                                     kallad pegamoid men efterhand ersat-
       kantilleverarrangemang.             Under 1930-talet börjar i England en  tes denna  med  plåt. Under  1930-ta-
                                           licenstillverkning  -  British  Salmson  -  let  och  under  den  omedelbara  efter-
       En  viktig detalj var  den  nya  kugg-  av ett brittiskt finansierat bolag, vilka  krigstiden gjordes karosserierna med
       stångsstyrningen, som Salmson hade  tidigare redan tillverkade  Salmsons  stålplåt på  trästomme  enligt  gängse
       studerat väl. Den hade ett stort kugg-  flygmotorer. Bilarna byggdes delvis av  principer. Det erbjöds under perioden
       hjul, i kontakt med kuggstången, vil-  från Frankrike importerade delar, men  runt  ett  tiotal egentillverkade  olika
       ket gav en större kontaktyta och min-  var inte helt lika de franska vagnarna.  karosstyper.
       dre slitage. Detta kugghjul var anslu-
       tet med ett mindre kugghjul monterat  Alltsedan  Salmson  satte  igång  biltill-  Vid  bilsalongen  1950,  bland  alla  bil-
       på rattaxeln, en lösning som Salmson  verkningen tillverkade man sina egna  tillverkarskyltarna  i Parisiska  Grand
       var rätt ensamma om och som erbjöd  karosserier. Efter den avslutade flyg-  Palais,  hittar  vi  Salmsons  monter.
       en precisare och mjukare styrning.  planstillverkningen hade man tillgång  William Boddy  skriver  i brittiska  Mo-
                                           till spatiösa lokaler och tränade hant-  torSport att Salmsons bilar nog är de
       Det  glada  20-talet  övergick  i ett  verkare, vilket blev en tillgång, så stor  enda av salongens bilar, som man om
       lugnare  30-tal i vilket  Salmson  till-  att  man  även  kunde  bygga  karosser  tjugo år kan återfinna djupt inne i den
       verkade  bekväma  och välutrustade  åt andra biltillverkare. Salmsons lätta  franska  landsbygden,  på  väg  till den
       mellanklassbilar  för  de  kunder,  som  bilar  var  inte  något,  som  de  franska  lokala marknaden med en griskulting i
       kunde kosta på sig något utöver det  karossmakarna  intresserade  sig för.  baksätet. Några andra bilder visar den
       vanliga.  Köparna  kunde  alltid glädja  De  tidiga Salmsonvagnarna  kan  ofta  åldrige Jean  Heinrich, vithårig  med
       sig åt den spännande ventilmekanis-  lätt kännas igen med sina höga sidor  händerna beskriva ventilmekanismen
       men  vid sidan om  den  nya  elektro-  och  låga  rektangulära  fönster,  vilket  för  industriministern,  vilken  artigt
       magnetiska  planetväxellådan:  Cotal.  gav en särpräglad grafisk effekt. Ka-  leende ger intrycket av att en bil för
       Ett fantastiskt hjälpmedel för de, som  rosserna  byggdes enligt Weymann-  honom är något man trycker på start-
       inte kom överens med de svårhanter-  systemet  baserat på en trästomme,  knappen i och bara kör i väg med.
       liga vanliga  kugghjulsväxellådorna.  som  sammanfogades  med  olika pa-

       Quiz-bilen

       Den skymtades då och då i Göteborgs-  Svensson, som hängt med i GMHK fle-  har överlevt till våra dagar, vilket be-
       trafiken och piggade upp lite bland alla  ra decennier, blev ägare till den under  visar att skönhet alltid lönar sig i läng-
       vanliga fortskaffningsmedel. Under en  1960-talets  senare  del  och  gav  den  den.  Även  det  andra  exemplaret  har
       tid syntes en ung dam bakom den sto-  en ordentlig upprustning. Konditionen  undgått  skrotningsdöden  och  finns  i
       ra ratten och det såg lite sexigt ut, när  var väl hyfsad och ”den hade mycket  GMHK-medlemmen Tommy Lindbergs
       man  såg  hur  hon  sportigt  hanterade  bil i sig” mindes han vid samtal för nå-  händer.
       den ganska direkta styrningen. Björn  got år sedan. Denna vackra automobil

































       Quiz-bilen - typ S4-61 - en sommardag 1962 på Kungsportsavenyen i Göteborg. Axelavstånd 285 cm
       och hjuldimension 165x400. Dörrar hängda i bakkanten är bekvämt och elegant men kräver abso-
       lut låskontroll. Av S4-61-modellen tillverkades mellan åren 1938 och 1951, 2178 chassier varav 252
       stycken med denna cabrioletkaross. Nypriset för den här öppna bilen i Frankrike motsvarade mer än
       två st täckta Citroën B11.
                                                                                            Ventilen • 21 | 2016
   16   17   18   19   20   21   22   23   24