Page 21 - Ventilen 2016-1
P. 21
framhjulsfjädring med en tvärställd Med ett joystick-liknande reglage på tenterade flexibla metallbeslag med
bladfjäder. Den stela drivande bakax- rattstången kunde man snabbt byta målet att få tysta bilar. Den vanligaste
eln är kopplad till växellådan med kar- växel, utan att röra kopplingspedalen. beklädnaden var en vattentålig väv,
danrör och upphängd på bladfjädrar i kallad pegamoid men efterhand ersat-
kantilleverarrangemang. Under 1930-talet börjar i England en tes denna med plåt. Under 1930-ta-
licenstillverkning - British Salmson - let och under den omedelbara efter-
En viktig detalj var den nya kugg- av ett brittiskt finansierat bolag, vilka krigstiden gjordes karosserierna med
stångsstyrningen, som Salmson hade tidigare redan tillverkade Salmsons stålplåt på trästomme enligt gängse
studerat väl. Den hade ett stort kugg- flygmotorer. Bilarna byggdes delvis av principer. Det erbjöds under perioden
hjul, i kontakt med kuggstången, vil- från Frankrike importerade delar, men runt ett tiotal egentillverkade olika
ket gav en större kontaktyta och min- var inte helt lika de franska vagnarna. karosstyper.
dre slitage. Detta kugghjul var anslu-
tet med ett mindre kugghjul monterat Alltsedan Salmson satte igång biltill- Vid bilsalongen 1950, bland alla bil-
på rattaxeln, en lösning som Salmson verkningen tillverkade man sina egna tillverkarskyltarna i Parisiska Grand
var rätt ensamma om och som erbjöd karosserier. Efter den avslutade flyg- Palais, hittar vi Salmsons monter.
en precisare och mjukare styrning. planstillverkningen hade man tillgång William Boddy skriver i brittiska Mo-
till spatiösa lokaler och tränade hant- torSport att Salmsons bilar nog är de
Det glada 20-talet övergick i ett verkare, vilket blev en tillgång, så stor enda av salongens bilar, som man om
lugnare 30-tal i vilket Salmson till- att man även kunde bygga karosser tjugo år kan återfinna djupt inne i den
verkade bekväma och välutrustade åt andra biltillverkare. Salmsons lätta franska landsbygden, på väg till den
mellanklassbilar för de kunder, som bilar var inte något, som de franska lokala marknaden med en griskulting i
kunde kosta på sig något utöver det karossmakarna intresserade sig för. baksätet. Några andra bilder visar den
vanliga. Köparna kunde alltid glädja De tidiga Salmsonvagnarna kan ofta åldrige Jean Heinrich, vithårig med
sig åt den spännande ventilmekanis- lätt kännas igen med sina höga sidor händerna beskriva ventilmekanismen
men vid sidan om den nya elektro- och låga rektangulära fönster, vilket för industriministern, vilken artigt
magnetiska planetväxellådan: Cotal. gav en särpräglad grafisk effekt. Ka- leende ger intrycket av att en bil för
Ett fantastiskt hjälpmedel för de, som rosserna byggdes enligt Weymann- honom är något man trycker på start-
inte kom överens med de svårhanter- systemet baserat på en trästomme, knappen i och bara kör i väg med.
liga vanliga kugghjulsväxellådorna. som sammanfogades med olika pa-
Quiz-bilen
Den skymtades då och då i Göteborgs- Svensson, som hängt med i GMHK fle- har överlevt till våra dagar, vilket be-
trafiken och piggade upp lite bland alla ra decennier, blev ägare till den under visar att skönhet alltid lönar sig i läng-
vanliga fortskaffningsmedel. Under en 1960-talets senare del och gav den den. Även det andra exemplaret har
tid syntes en ung dam bakom den sto- en ordentlig upprustning. Konditionen undgått skrotningsdöden och finns i
ra ratten och det såg lite sexigt ut, när var väl hyfsad och ”den hade mycket GMHK-medlemmen Tommy Lindbergs
man såg hur hon sportigt hanterade bil i sig” mindes han vid samtal för nå- händer.
den ganska direkta styrningen. Björn got år sedan. Denna vackra automobil
Quiz-bilen - typ S4-61 - en sommardag 1962 på Kungsportsavenyen i Göteborg. Axelavstånd 285 cm
och hjuldimension 165x400. Dörrar hängda i bakkanten är bekvämt och elegant men kräver abso-
lut låskontroll. Av S4-61-modellen tillverkades mellan åren 1938 och 1951, 2178 chassier varav 252
stycken med denna cabrioletkaross. Nypriset för den här öppna bilen i Frankrike motsvarade mer än
två st täckta Citroën B11.
Ventilen • 21 | 2016